Friday, November 26, 2010

BOB KU SAYANG

Bob kucen long hair pertama yang aku ada, wedding gift from beloved hubby. Ahhaksss....dalam banyak-banyak benda, aku mintak dia belikan sekor kucen yang tomei pada pandangan mata kasar aku ler.
Beli dia pada harga yang berpatutan lah. Masa mula-mula jumpa memang beliau seekor kucen yang penakut. Umur beliau masa tuh dlm 4 bulan. Hidupnya hanya di dalam sangkar dengan adik dia kaler cream & grey. Dia suka main kat atas peha hubby masa 1st day ketemu. Bob berbaka campuran Domestic Long Hair + Maine Coon. Mak, pak dan tok dia memang kucen import (from Australia & Russia) dan untuk competition. Ternganga lah sekejap tengok medal yang banyak kat rumah tuannya yang agak peramah itu...Tetapi agak berbadan gempal (apasal pulak nak citer pasal ex-tuan dia pulak nih??!!)



Bob masa mula-mula ketemu

Bila duit bertukar tangan, maka sahlah Bob jadi milik kami. Thanks abang sayang...(wuekkk) nak termuntah bila bab nak manja-manja nih. Then, bawak dia balik ke Pandan Utama, kami merempit tapi Bob dibawa oleh ex tuan dia naik kereta Fiat Punto.Tumpang dia kat rumah Kak Long jap.
Mula-mula takut gak Kak Long marah.uhuuuu...Thanks yer Kak Long sebab behitu pemurah menumpangkan Bob.


Apa tengok-tengok??

At first, hubby panggil dia Bobo.Tapi rasa tak sesuai lah pulak didengar kat halwa telinga aku nih. At last kasik nama Bob.Tapi still hubby nak gak kasik nama yang glamer sikit -> Bob Ryan..
Hubby gak begitu pemurah support beli perkakas untuk simanja ku Bob. Aku bergegas merempit ke Jalan Pasar & dapat gak beli, cage yang agak selesa, bowl for food, water dispenser dan carrier.


Cheesseee!!

Malam pertama bersama Bob aku agak kecewa. Aku tengok Bob gatal-gatal. Naper nih? Belek punya belek, tu dia aihh...Bob ada kutu. Wawawawawa.....kesiannya kat dia.Then aku terus bergegas plak pegi carik syampu kucen kat Hero. Patu balik terus mandikan dia, dia senyap jer. Gud Boy...
Bila agak kering bulu terus carik penyepit untuk tangkap kutu kat dagu dia. "Bob bertahan yer"...Dia macam paham jer. Bila masa tido bob aku letak kat dalam sangkar. Punya lah bising ...meowing dia yang nyaring buat kami tak boleh tido.
Yati (cousin) pun terjebak sekali. Dia masuk kan bob dalam carrier dan bawak tido kat dalam bilik dia, pun Bob tak mahu tido.
"Maybe pasal pindah rumah kut"...aku cakap dalam ati.


Posing maut

Rupa-rupanya Bob tak nak tido dalam cage atau carrier, dia nak tido kat luar. Hampeh punya budak, buat risau orang jer.Nnasib baik comei, kalu tak musti dah kena sepuk...Huhuhu..
Bob agak nakal jugak masa zaman kanak-kanak beliau. Lari sana sini, suka dok kat bawah katil Kak Long -> dok angkut sawang kat badan dia...hehehe

Tempat lepak feveret

Bila kami pindah rumah, Kak Long hantar Bob naik kembara. Bob nih memang dimanjakan sejak dari kecil. Dia jugak tak penah pijak tanah masa nih. Then kami carikan dia teman.Kucen biasa jer, & dpt dalam petfinder.
Female domestic short hair...Ambik dia kat Kampung Pandan 
Harap-harap kamu baik-baik sajer dengan Bob yer manja ku Chito Minami...aku bagi nama Chito jer, tapi hubby nak nama lebih glamer

Seronok jaga dua ekor kucen yang agak manja nih. Maybe sebab tak terdedah dengan dunia luar, Bobjadi penakut yang amat. Tapi aku ngan hubby bawak jugak dia pi main kat playground masa weekend, tapi budak-budak kat apartment pulak suka dok kaco dia...


posing menarik

Pening pala...bayangkan lah ...bila weekend ja musti ada budak-budak ketuk pintu panggil nama aku suruh bukak pintu. Apsal la diorang nak main ngan kucen aku...
Dengar jer suara budak-budak tuh Bob terus lari lintang pukang...yang parah pulak tuh, budakbudak yang datang soh buat airlah...goreng keropok lah....lagi keje pulak nak layan anak orang...Hahaha..tp layan jek lah, sronok plak tgk dorang main. Tp kadang-kadang aku ngan hubby buat senyap jer pasal taknak bukak pintu...hahaha

Bila dah ada Bob, banyak info pasal maine coon yang aku baca. Pasal health, diet dan benda-benda yang sama waktu dengannya.Aku dah pandai beli toys kucen online. Aku yang lebih excited dari kucen, tapi bila barang sampai sat jer diorang main. Lepas 5 minit toys sumer dah lunyai dan hilang dari pandangan mata. Punyalah mahal beli..
Ala...kucen dia bukan tau mahal ker tak kan.At last aku ambik plastik dan ikat dekat lidi. Kucen aku bukan main suka lagi, main lompat-lompat dengan mainan baru hasil kreativiti aku sendiri....jimat duit....

Bob dari kecik makanan kegemaran dia blackwood....pernah jugak bagi dia makan Iams dan Royal Canin.
Dia tak ngam makan Iams....Tapi dia paling suka RC...tapi RC mahal sangat...kopak wallet aku...uhuuuu..
At last aku kasik makan blackwood sbb blackwood nih premium food & affordable dgn poket aku...
Biasanya aku beli seguni 24kg..Nah ambik engkau...makanlah sampai buncit Bob ooiii. Hubby lah tukang angkat guni Blackwood tuh dr tokey BW yakni Kak Nurul kt Desa Tasik. Nasib baik tak patah pinggang cik abang sayang...Demi Bob dan Chito...
Mengantuklah pulok

Bob dapat adik-adik baru bila umur dia 8 bulan. Masa tuh aku ambik Kyo d'  Orange ngan Yuki d' Tuxedo kat bawah tangga apartment (mak dia stray yg branak kt situ).Then, bermulalah era Bob berkongsi kasih. Adik beradik makin ramai, aku perasaan Bob makin tak mesra. Dia suka tengok kami dari jauh...tapi aku usaha jugak bagi dia main ngan adik-adik dia.

Bob membesar  bagai johan dan dah mula on heat. Adalah jugak kami bagi dia mating dengan kucen member, tapi masa tuh dia tak ready lagi kut. Orang cakap baka maine coon nih lambat matang.
Kami tertunggu-tunggu lah jugak baka Bob nih.. Ramai member dan sedara mara yang bertanya pasal anak Bob. Tapi belum ada rezeki...Aku tengok Bob nih pun belum ready lagi nak jadik bapak kucen. Biarlah dia dok riang ria dulu...

Bila umur Bob dah 2 tahun, baru lah dia betul-betul pandai mating. Kali nih semua kucen betina yang lalu depan mata dia belasah.. hu hu hu..Lagipun dia jer sekor kucen jantan dalam rumah nih yang berfungsi...Kyo kami dah neuter...  


Bersenang lenang

Pas balik hari raya puasa baru-baru nih, aku perasaan Yuki dah lain macam. Aku rasa Yuki nih pregnant....Pastu aku tunggu punya tunggu, yes Yuki pregnant. Tapi tak berani jamin itu anak bob, pasal balik kg arituh takut kucen mak aku yakni Cik Tam pun tumpang sekaki plak.
Tapi tak mungkin jugak, kucen aku dok kat homestay atas rumah...bukan keluar pun...macam-macam spekulasi kami buat...

Akhirnya pada tanggal 31/10/2010....lahirlah anak-anak Bob yang kaler kelabu, hitam dan putih macam mak dan pak dia. Semuanya long hair.
Yelah Yuki pun long hair gak, sahih depa semua anak cik Bob. Yang heran tuh sampai 6 ekor....fuhhh. Tapi 2 ekor tak dapat bertahan. Anak-anak Bob nih memang saiz agak besar berbanding kucen biasa.

Jeng....jeng...jeng...pada masa Yuki pregnant. Simba pun pregnant gak...cuma perut dia tak sebulat perut Yuki... pada tanggal 19/11/2010....Simba pun deliver 2 ekor anak Bob yang semestinya....pasal dua-duanya kaler macam Bob...pun long hair....sekor pun tak ikut gen Simba yang Siam tuh. Ha ha ha

Bob....Bob.... father of 8 kitten. Sumer anak kamu serupa kamu. Jangan jadi jakun dan penakut macam kamu sudahlah.
Comel-comel anak kamu yer. Tapi Bob nih takut kat kittens...kelakar tengok muka dia tiap kali dia dok cium-cium kittens. Bila kitten nangis, dia pulak yang panik. Lari sana sini sambil buat muka heran....hubby suka usik Bob...panggil dia father of 8 kittens....

Pas dah ada baby Bob jadi makin manja ngan kami. Dia takut kami dok sayang kat anak dia lebih kut. Semalam dia makan kat tapak tangan hubby lagih. Masa hubby dok tengok tv, Bob dah pandai datang dekat mintak dibelai...


anak-anak bob

Bob.....anak-anak Bob dah pandai tak nak tido dalam cage. Nak tido kat luar dan lari sana sini riang ria. Jangan usik anak kamu tu yer Bob..
Ada seekor yang punya muka saling tak tumpah macam kamu. Cuma dia lebih nakal dan panjang akal...


Dengar baik-baik yer bob


Bob....kamu tetap numero uno kat dalam ati tuan kamu nih. Takkan ada kucen lain yang paling kami sayang. Jangan merajuk yer Bob kalau kamu tengok tuan kamu ini berikan sedikit perhatian kepada anak-anak kecil itu... Mereka kan baka kamu...baka terbaik dari ladang....meooooowwwwwwwww...moga kamu senang-senang saja ....bahagia selalu....dan tido terbongkang macam selalu.... Ha ha ha

3 comments:

Fazira said...

alalala...comelnya bob nie....
no wonder anak2 dia pun comel2......
hadiah kahwin dapat kucing???
rare ok...orang selalu minta emas ker, baju lawa ker...hhahaha..hang minta kucing...

NNS said...

hu hu..tu salah satu jek..ada g berjela yg aku mntak..ha ha

nasib baik aku mntak kucen weh..klu aku mntak gajah ke, kuda belang ke cmna?? x ke haru dia nak mencari.. hu hu

C!K NoRa said...

comelnye bob.. =))
kak.. sye pun nti nk mintak hadiah kucen jugak as hadiah kawen... hehe... bestnye dpt husband yg suke kucen jugak... =P

Yang Ni Pon Best Jugak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...