Thursday, November 18, 2010

Hadiah Hari Raya Untuk Simanja

Hari senin masa aku pegi bank, singgah jap kat Kiddie Pet Shop Desa Pandan (menular jap. maapkan daku Mr Bos!!)....Singgah jap pasal nk beli benih rumput untuk simanja...Dah lama cari smlm bru jmpak..

Biar betul? betullah...kesian kat furkids....diorang kan perlukan rumput untuk cure sakit dan untuk furball....selama nih dok asyik kejekan pokok cili dan pokok serai aku jer...asyik mampus jer pokok-pokok aku korang keje kan....masa kat kedai ada customer kat kedai tuh pun tak percaya....ada ker benih rumput kucing?...siap sengih-sengih lagik...

Aku pun excited jugak....(dalam hati dok sengih-sengih)....pas balik opis terus carik pasu kosong nak semai benih rumput tuh....

PEMBALUT BENIH RUMPUT
Inilah rupa pembalut benih rumput tuh...comel jer kucen tuh....lagilah tangan nih nak membelinya....hehehe...harga pun berpatutan......Saper-saper yang berminat aku boleh tolong belikan....


Benih rumput telah disemai

Bila jer aku bukak pek tuh....ehhhh...macam benih padi pak aku kat kampung jer....aku dok renyih sorang-sorang samapai telinga.....rindu kat mak ayah kat kampung actually....tapi takleh nak beraya kat kampung taun ni....Mr hubby tak dak dapat nak cuti....berraya ngan furkids jerlah nampaknya.....ubat hati dikala duka

pokok aloe vera yang  teraniaya



Tengoklah pokok aloe vera nih.....hari-hari kena gigitan maut furkids.....baru nak tumbuh dah kena ngap...tanpa belas ihsan pulak tuh...benih pokok nih amik kat depan umah kak long....masatuh diorang baru jer tanam....rasa geram, pi lah ambik satu masa guard kat situ dok pandang tempat lain...daun pokok nih juga digunakan untuk mengubat luka-luka dan gatal-gatal furkids ku....

Tapi furkids tak usik pun pokok kesom aku...tak selera gamaknya....hehehe...tapi pokok cili lunyai dikerjakan oleh si comel yang tak berapa nak comel tuh....maklumlah hampir semua kucen-kucen nih baka tempatan.....(kucing pungut lah katakan)...bob sekor jer baka obersee....besor nak mampus....tangan dia kalau dapat menampor orang sedap tuh....nak jaga kucen tempatan lebih mudah tapi agak nakal lah kan....terutama yang kaler itam tuh (simonyet)...tadi masa aku makan kek pisang, dia dok bergayut kat belakang nak mintak kek kat aku....hampeh betul.....aku cakap kat dia hangpa nya food baba n mama tak penah mintak pun....banyak lah comei muka hang.....dia buat muka kesian lah pulak....bagilah sikit kat Monyet n Kyo.....yang lain-lain tak layan food manusia....diorang dok kisah food dia jer...

3rd day -dah ada tunas


Pagi pagi tadi dok jenguk pot rumput....ermmmm dah ada tunas yang keluar....harap-harap takderlah jari jenari yang berbulu tuh pegi korek pulak tanah kat dakam pot tuh....tak pun gigi-gigi taring furkids yang dok gatal menggeget pucuk rumuput yang masih ala-ala baby tuh....

 Dulu pun ada jugak aku tanam rumput dalam pot jang panjang tu.. Tapi Kyo ngan Adik buat jadik tempat tido depa plak...langsung mampus kawan tuh....orang tanam nak soh dia makan...tapi dia plak buat tempat tido....nanti aku upload gambaq Kyo tido kat atas rumput tuh dengan badannya yang selambak...

Kalau anda bukan peminat kucen musti anda rasa apa yang kami buat untuk furkids nih menghabiskan tenaga, duit dan masa....biarlah apa orang nak kata....pada kami yang penting kepuasan dan bagaimana kami cuba membantuk makhluk allah yang selalu dianggap pengacau (bagi sesetengah orang)....

Pesanan, kalau anda yang selalu makan digerai-gerai dan nampak ada kucen dibawah meja atau berkeliaran....tolonglah....jangan disepak atau diapa-apakan mereka...janganlah samakan taraf anda dengan kucen-kucen nih.....makhluk Allah ini tidak berakal, tapi kita manusia punya akal fikiran, perasaan dan nilai murni yang tinggi,....kan kita ciptaan Allah yang paling unik...

Ingatan untuk diri sendiri dan pembaca..." do not abandon your pet"...insyallah...kita tunggu sahaja balasannya dari yang Maha Esa....Binatang yang kita pelihara akan sentiasa doakan tuannya... Amin....(ini ingatan untuk diri sendiri juga)

No comments:

Yang Ni Pon Best Jugak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...