Thursday, December 9, 2010

Tahun Baru ...Azam Pun Baru...

Salam Tahun Baru kepada semua....Tahun 1432 Hijrah...Tahun baru dan azam pun kena lah baru...hehehe...azam yang diperbaharui pun boleh jugak. Nih nak cerita aktiviti kami pada 1 Muharram ari tuh..

Apabila tahun baru menjelma..aku berdoa dan memohon kepada Allah pencipta yang satu...

" Ya Allah ya tuhanku yang maha Pengampun dan Penyayang...Pada Mu aku memohon ya Allah...
Salam terhadap Nabi Muhammad dan keluarganya...
Kepada para Anbiak...Kepada para alim ulamak...kepada pemimpin-pemimpin yang adil....
Bantulah saudara-saudara ku di Palestin, agar mereka sentiasa mendapat perlindunganMu dari kekejaman Yahudi Zionis,
Bantulah saudara-saudara seagama ku dan diriku, dari kesesatan dan dugaan dunia ini....
Engkau lindungilah keluarga ku dari bala bencana....
Engkau limpahilah keluarga ku dengan sedikit rezekimu yang halal...
Lindungilah kami dari kekejaman para pemimpin....
Engkau ampunilah segala dosa-dosaku...
Engkau rahmatilah kedua ibubapaku...
Kasihilah mereka lebih daripada mereka mengasihiku...
Limpahilah aku dengan rasa cinta, kasih dan sayang terhadap ciptaan Mu...
Rahmatilah usaha kami untuk melindungi dan berkongsi kasih dengan binatang peliharaan kami
Panjangkanlah umur kami, agar kami dapat terus sujud kepada Mu...
Agar kami terus dapat beribadat kepada Mu...
Agar kami dapat terus membaca dan menghayati kalam Mu...
Hindarilah kami dari perasaan ragu-ragu...
Ya Allah....
Semoga tahun ini akan bertambah rezeki kami...
Untuk dikongsi bersama dengan mereka yang memerlukan....
Tetapkanlah iman kami...
Semarakanlah perasaan kasih sayang ini
Sesungguhnya....hanya pada Mu kami memohon
hanya pada Mu kami meminda...
hanya pada Mu kami merayu...
Tiada yang lain...Ya Allah.... "


Dek kerana faktor kesihatan dan agak busy maka blog furkids pun lambat diupdate...namun alhamdulillah, follower dah semakin bertambah...terima kasih yer...harap-harap taun nih akan ada lebih banyak tips untuk dikongsi bersama..

Pada 1 Muharram hari tuh, aku dan hubby habiskan masa di rumah sahaja...melayan-melayan furkids tersayang...

Bila azan subuh, hubby pun bergegas bangun solat subuh hari tuh...Kyo pun dah kelaparan....Biasa bagi breakfast kat furkid jam 7 pagi....tapi mungkin azam tahun baru dia nak makan awal sikit...bila hubby start solat jer...dia dok gigit gigit kaki hubby....dok berdiri garu garu peha hubby....nasib baik kuku tak panjang....entah apa nak jadik kat budak nih...makin besar makin manja...abis solat hubby bergegas dok bagi furkids makan....depa makan macam dah seminggu tak dapat food...aku dengar hubby dok mengomel dengan furkids....hehehe....hubby nih ada satu habit....suka bercakap dengan furkids....kadang-kadang suka berlakon dengan depa...keluarlah dialog yang bukan-bukan....tapi hubby aku nih....mulut jer bising....bila dah bagi makan, biasanya dia suka dok usap-usap belakang kucen tuh....kadang-kadang suka bagi kucen makan kat tapak tangan...especially Kyo dan Yuki....Yuki pulak ada habit suka orang tengok dia makan....biasanya hubby yang rajin melayan...aku malas....banyak g keje lain nak buat...

Kyo tido tak ingat dunia

Hubby sambung tido dengan jaya nyer...bangun-bangun, terus kemas bilik furkids....ini lagi satu keje feveret hubby....kemas bilik furkids sambil mulut bising...bersembang dengan kecen lah tuh....macamlah depa paham...bab cuci tempat poo dan pee furkids memang aku dah serahkan kat hubby....pempuan kan tak elok sangat kan ...aku tolong sapu dan mop lantai tuh boleh lah....nasib baik dapat hubby yang tak kisah..

Monyet dah cari tempat kat atas katil


Hari nih cuaca agak mendung, inilah masa furkids akan membuta....cuaca yang sesuai untuk depa tido...zzzzzzz.....tuan dia pulak dari pagi asyik dok makan...dan makan lagi...furkids tido terbongkang sampai terkangkang kangkang...yang jadik mangsa katil aku lah...tu dia sampai 4 ekor kat atas katil...aku kena berbaring kat depan tv....ini aku tuan rumah ker depa yang tuan rumah? ...hey furkids....berapa kamu bayar sewa rumah sebulan hah?...ini hubby aku suka lah nih...malam-malam pun dia suka seludup kucen masuk tido...aku dah malas nak layan...

Chito tido atas tv....comotnya awak!!!!


Hari nih yang agak aktif adalah kucen remaja ku yang berjenama American Bombay Cat....siapa lagi kalau bukan si Monyet....lompat dan lari lari dari muka pintu sampai balkoni belakang...aku risau jugak takut di terlajak sampai terjatuh....kejadian ini pernah berlaku pada Simba...sampai sekarang aku masih trauma...ohh tidak....nasib baik rumah tingkat dua....dia ok jer....cuma agak terkejut masa tuh....dia demam sehari....bila cerita bab demam nih..teringat pulak kat Kyo....dulu dia penah demam sampai menggigil tubuh badan...kesian tengok...aku ambik dia tido dan balutkan badan dia  dengan selimut yang agak tebal...baik jer dia masa nih....mata pun kuyu jer...tapi bila dah sihat...dia melompat sana sini macam orang gila...macam mana nak tau kucen kita demam????....biasanya kucen yang demam nih telinga dia sejuk...tapi jangan lah pulak korang tau kucen korang demam, korang kasik pulak dia makan panadol...kucen tak boleh makan panadol yer kawan-kawan....panadol hanya sesuai untuk manusia....kalau ada sesiapa yang bekerja sebagai veterinar boleh lah bagi nasihat sikit...apa nak buat kalau kucen demam...

Yuki tido sambil menjeling

Aku tengok Bob ari nih agak lain macam....dia dok ligan (kejar)  Monyet....Ini adalah tanda-tanda dia nak kawal kawasan dia...perkara biasa....Monyet dok cari perlindungan kat dalam bilik...kesian aku tengok....ini jugak tanda-tanda Monyet dan Bob akan dikasi tidak lama lagi....demi menjaga keamanan sejagat....


Chito sambung tido kat atas tikar

Kittens macam biasa tak mo dok kat dalam cage....dah transfer depa kat dalam 3 tier cage....tapi depa boleh meloloskan diri....pening pala...dah pandai main dengan Monyet dan Kyo...Chito pun join venture jugak....untuk pengetahuan semua kucen yang dah neuter memang suka main dengan kitten...melompat lompat Kyo main dengan anak-anak buah dia....jangan kamu terpijak sudah lah yer Kyo...kamu tuh dah lah montel...Kami merancang untuk start bagi kitten makan kibble bila umur depa 2 bulan....ini bermakna monthly expenses jugak semakin bertambah...tak pe lah....Insyaallah ada rezeki untuk budak budak nih...food untuk kucen dewasa sebulan ialah 10 kg...banyak giler depa makan....murah rezeki depa...

Bob tido tak ingat dunia

Bob jugak arinih suka dok mengusik Adik...menjerit-jerit budak tuh...Adik memang kucen betina kegilaan Bob....bila ada masa aku akan ceritakan kat korang perihal kucen aku Adik aka Si Capik....kucen ku yang cacat tapi sangat mencuit hati...manja sangat....bulu pun putih bersih....Japanese Bob Tail (kucen yang takder ekor)....muka macam berani tapi penakut piang...

Simba tido dalam kotak

Harap-harap kami akan berpindah ke rumah baru secepat mungkin....sebab rumah baru tuh nanti landed house dan kami merancang nak sediakan bilik yang lebih selesa dan ceria untuk simanja...Aku jugak berharap agar dapat memberi makanan terbaik kepada mereka...dapat memantau kesihatan mereka pada tahap maksimum....Insyaallah...sama-sama lah kita berdoa agar kita memperolehi kebahagiaan sepanjang tahun ini...

Adik pun dah jumpa tilam

Pas nih aku nak update korang pasal Simba....Siamese cat aku yang dok meroyan selepas beranak...dia jugak paling anti kat hubby aku...


No comments:

Yang Ni Pon Best Jugak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...