Monday, March 7, 2011

KEJAMNYA MANUSIA YANG BERHATI BINATANG

Minggu lepas kita telah dikejutkan dengan video kekejaman terhadap anak kucing yang berlaku di Serdang. Apakah dosa haiwan kecil ini? hingga diperlakukan sedemikian rupa..

Tak tergamak untuk attach video tuh di dalam blog furkids ini. Berita mengenai kekejaman yang dilakukan itu boleh dibaca disini..Hati amat tersentuh dan tersentap disaat membaca dan menonton kekejaman ini.Mengapa wujudnya manusia yang bersifat kebinatangan ini. Ini bukan ayat untuk provok mana-mana individu yang membaca luahan rasa ini. Tetapi cuma luahan hati kami di furkids diaries yang amat sensitif ini.

Begitu mudah luahan maaf diluahkan. Sila baca disini. Dapatkan anda sebagai pembaca budiman menerima luahan maaaf semudah ABC? Dikala kekejaman atau lebih tepat lagi pembunuhan dilakukan, terdapat riak puas dan gembira terbit dari muka siperlaku.Bagaimana perasaan si ibu kucing yang melihat anaknya dibunuh dengan kejam itu? 

Sayangnya, di Malaysia jika didapati besalah, siperlaku hanya akan didenda sebanyak RM200 atau penjara 6 bulan. Adilkah? 

Ohhhh...sangat sedih..sangat kasihan...bila saya membaca laporan di akhbar, terus saya memandang furkids yang sedang lena diulit intan. Saya belai..saya tepuk..saya cium kepala mereka..apalah yang makhluk Allah yang kecil ini tahu?..selain makan, minum dan bermain..

Bila menerima berita kejam ini..Saya tidak lena tidur..terasa kesakitan yang dialami oleh sikecil itu..terdengar jeritan seolah-olah meminta pertolongan dan ehsan agar diberi peluang untuk terus hidup di muka bumi ini..

Saya menyeru, sekiranya ada di antara pembaca yang melihat kekejaman terhadap binatang dilakukan didepan mata. Hubungi pihak berkuasa..Mungkin boleh juga menegah perbuatan sipelaku..

Sama-sama kita membantu untuk membanteras keganasan terhadap binatang. Jangan sakiti mereka..Jangan abaikan mereka..Berilah mereka peluang untuk sama-sama menikmati kehidupan di muka bumi Allah yang sungguh luas ini.

Adoptlah kucing-kucing atau anjing-anjing terbiar..Berilah mereka kasih sayang yang sewajarnya. Anggaplah mereka sebagai terapi minda yang mampu memberi ketenangan kepada kita.Mungkin di dalam rezeki yang Allah kurniakan kepada kita, ada sedikit bahagian untuk mereka.

Salam sayang dari furkids

No comments:

Yang Ni Pon Best Jugak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...